Birinci cemre, ikinci cemre derken güneşin kendisini daha fazla göstermesi ile birlikte bahar havasına girmeye başladık. Siz baharın gelişini cemreleri sayarak ya da sabah perdeyi açtığınızda güneşin içinizi ısıtması ile anlıyor olsanız da bizim kriterimiz biraz daha farklı. AutoClub Uygulama Merkezi açmak isteyenlerin başvurularında gözle görülür bir artış olmuşsa bilin kış sona ermiş artık bahar gelmiştir.
Baharın gelişi ile birlikte yine çok ciddi sayıda bayilik başvurusu ile karşı karşıyayız. Çok absürt başvurular ile de karşılaşıyoruz tabii ki ama genelde çok ciddi yatırımcılar çıkıyor karşımıza. Car care sektörü ile ilgili araştırma yapmış girişimci adayları özellikle mutlu ediyor beni. İşine değer veren insanları daha bir önemsiyorum.
Car care sektörüne yatırım yapılır mı, böyle bir dönemde yatırım yapılır mı sorusuna yanıt vereceğim ama öncelikle beni çok daha mutlu eden bir konunun da altını çizmem gerekiyor. Car care sektörüne (çok şükür artık oto kuaför demiyorlar) yatırım yapmak isteyen girişimci adayları sektörde yer alan diğer firmalar ile görüştükten sonra en sona bizi bırakarak arıyorlar. Bir anlamda en çok değer verilen ama alınması en zor bayilik olarak görüyorlar. (Bu his değil, bire bir söylenen) bu AutoClub'ın çok önemli rakipleri arasındaki 20 yıllık farklı 4 yıl gibi kısa bir sürede kapattığını gösteriyor.
Şu anda da rakiplerimiz ile aramızda bir fark var ama artık yetişmesi gereken biz değiliz 🙂
Şimdi soruya gelelim; böyle bir ortamda car care sektörüne (hadi öbürünü de söyleyelim; oto kuaför sektörüne, oto yıkama sektörüne) yatırım yapılır mı?
Net olarak yanıt vereyim; eğer car care sektörüne bugün yatırım yapmayacaksanız bir daha hiç yapmayın!
Sert bir yanıt olduğunun farkındayım ama gerçek bu. Bunu sadece bir cümle olarak söyleyerek altını boş bırakmayacağım tabii ki. Yatırım ile ilgili sıralayacağım gerekçeler sizi tatmin etmeyecekse bence yine de yapmayın.
Birçok sektöre göre çok düşük bir yatırım bütçesi gerektiren car care sektörünün en önemli avantajı elde edilecek gelirin nakit olması. Gün içindeki emeğin karşılığını akşam eve giderken cebe koymanın ne demek olduğunu bugün artık 1 yılı aşan vadeler ile iş yapanlara sormak gerekiyor.
11 milyonu otomobil olmak üzere 19 milyon aracın olduğu ülkemizde sadece otomobillerin yılda 220.000.000 (ortalama rakam bu ama bu rakamın çok üzerinde olduğunu söylemek de yanlış olmaz) kez yıkandığını ve 5.500.000.000 (5,5 milyar) ₺'lik bir yıkama pazarının olduğunu söylesem bana hala "sizce iş yapabilir miyim?" sorusunu sorar mısınız? Üstelik bu rakamın içinde boya koruma, cam filmi, detaylı iç temizlik gibi bizim işimizin en önemli ayakları da dahil değil. Türkiye'deki yıllık oto yıkama, oto kuaför, car care pazarı 7,5 milyar ₺'yi buluyor.
Ve en önemlisi, bu pazarın yakın gelecekte bitme şansı yok. İş her zaman var.
AutoClub Uygulama Merkez'leri ürünü tek bir yerden (doğal olarak bizden 🙂 ) alıyor. Bu da çok ciddi bir avantaj. Birden fazla yer ile muhatap olma, ticari ilişki içerisine girme gibi bir durum söz konusu değil. Küçük de olsa bir market açayım, kuruyemişçi, butik açayım diye düşünüyorsanız bu dediğimi bir kez daha düşünün derim. Değeri o zaman ortaya çıkacaktır.
Emek yoğun bir iş yaptığımız için ürün verimliliği, ürün karlılığı çok yüksek bir sektör car care sektörü. 25 litrelik bir şampuan ile yaklaşık 300 otomobil yıkamak mümkün. Şampuan 150 ₺, geliri 9.000 ₺! Sanıyorum çok daha net olarak ortaya koyuyor bu rakamlar söylemek istediğimi.
Saydığım bu avantajların ekonominin iyi veya kötü olması ile bir alakası yok. Geçmiş yıllarda da bu durum böyleydi. Oysa şu anda biraz daha farklı bir durum içindeyiz. "Tam zamanı" dediğim noktalar da aslında bugünkü durumu ifade ediyor.
Ekonomide yaşanan olumsuz gelişmeler aslıda bazı avantajları da beraberinde getiriyor böyle dönemlerde yatırım yapmak isteyenlere. Bugün ortaya çıkan bu avantajları kullanmak gelecek günler için büyük faydalar sağlayabilir.
Car care sektörünün geçmiş yıllardaki en önemli sıkıntısı işletme açacak yer bulabilmekti. Yer bulmak bir dert o yeri uygun fiyatlı olarak kiralamak başka bir dertti. Oysa bugün düne kadar çok yüksek hava paraları ödenerek kiralanabilecek yerler boş duruyor. Kiralar çok düşük seviyelere inmiş durumda. 5 yıllık, 10 yıllık yapılacak anlaşmalar ile çok uygun fiyatlı kiralamalar yapmak mümkün.
Bir diğer önemli sıkıntı da personel bulmak konusunda yaşanan sıkıntıydı. Son dönemde yaşanan ekonomik dalgalanmalar bu konuda da ciddi bir rahatlama sağladı. Şu anda personel konusunda geçmiş yıllara göre çok daha geniş bir havuzu kullanma şansı mevcut.
Bunun yanında devletin son dönemdeki teşvikleri de ciddi anlamda yatırımı destekliyor. İş kurmak, personel istihdam etmek artık çok daha cazip bir hale geldi. Yatırımın önemli bölümünü devlet teşviği olarak almak, personel maliyetlerini minimuma indirmek gibi avantajlar şu anda yatırım yapmak isteyenlere sunulmuş durumda.
Car care sektörüne yatırım yapmak için bu kadar çok sebep bir araya gelmişken "tam zamanı" demek yanlış olmaz değil mi?
Eğer insanlar ile iletişim kuracağınız, otomobiller ile iç içe olacağınız bir iş hayal ediyorsanız, çalışırken aynı zamanda eğlenmekte istiyorsanız ve en önemlisi gelecek kaygısı yaşamak istemiyorsanız car care sektörüne yatırım yapmanın tam zamanı!